Українська мова

Понеділок 30 березня 
Тема "Роль прислівників у художніх та науково-популярних творах"


1. Виконай у зошиті

1) Запиши речення, вибравши в дужках потрібний прислівник. 
(Повільно, спокійно) сходило сонце і світло (похмуро, щедро) осяяло землю, що прокидалася. По небу (легко, тяжко) пливли невеликі хмари. Старий ліс (глухо, таємниче) шумів. Могутні ялини і сосни стояли (мовчазно, величаво). Берізки (завзято, радісно) шелестіли листочками.

2) Підкресли прислівники разом з дієсловами, з якими вони 
пов’язані в реченні.

Наприклад 

   До осені ще далеко, ще червень дихає млісно з гарячого синього неба , та вже не раз помічаєш, як через дорогу несміливо летить біла пушинка. Відцвіла десь іще одна квітка , і пушинка обережно несе на своїй парасольці маленьке стигле зернятко.
    Давно обсипався цвіт груш і кислиць, і тепер на деревах повільно наливаються соком маленькі плоди. Якась грушка, передчасно пожовтівши , падає на землю.
    На сонячних лісових горбах солодко пахне нагрітою стиглою полуницею, і теплий вітерець легенько здуває з козельців шовковий пух.

                                              ( За О. Донченком)
2. Сьогодні ми продовжуємо працювати з прислівниками. Ваше завдання — звернути увагу на їх роль у науково-популярних і художніх текстах.
Творча вправа у підручнику (вправа 339, стор.172).

3. Гра НІ чи ТАК
• Прислівник — це незмінна частина мови. (Так.)
• Прислівники в реченні виступають головними членами речення. (Ні.)
• Прислівники в тексті найчастіше з’єднані з дієсловами. (Так.)
• Різні форми прислівників утворюються з допомогою зміни їх закінчень. (Ні.)
• Слова вчора, сьогодні, завтра — це прислівники-синоніми. (Ні.)
• Прислівники у художніх текстах надають текстові більшої емоційності і виразності. (Так.)
• Прислівники у наукових текстах надають текстові більшої образності. (Ні.)
• Чи вживаються прислівники в наукових текстах? (Так.)

4. Поясніть значення слів удень , уночі, ввечері, завтра, вчора, сьогодні, післязавтра.
-         Складіть і запишіть з ними речення так , щоб їх можна було використати у науковому тексті.
Наприклад : Весною температура повітря різко знижується вночі і підвищується вдень.


Вівторок 31 березня

Тема "Складання письмового опису ранньоквітучої рослини (на вибір)"

1. Прочитай твори. Спробуй написати свій!

ХУДОЖНІЙ ТВІР-ОПИС ПІДСНІЖНИКА


Коли в повітрі з’явився запах талого снігу, а люди на вулицях стали частіше посміхатися, коли моя сестричка вперше в цьому році наділу свою улюблену червону курточку, а наш рудий кіт нарешті перестав спати цілими днями і звично влаштувався на підвіконні, сталося диво. В саду під яблунею я побачила, як з-під весняного розсипчастого снігу пробивається маленька біла квітка – підсніжник.
Він був схожий на тюльпан або нарцис, тільки набагато менший і ніжніший. Тонкі листочки нагадували гострі стріли. Напевно, саме завдяки ним квітка змогла пробитися крізь сніг. Молочно-білий бутон тримався на стеблині і дивився вниз, ніби трохи сумував. Коли сонце світило яскраво, наш підсніжник довірливо розкривав свої білосніжні пелюстки. А вечорами – закривався, і від цього здавався ще більш сумним і беззахисним.
Навіщо ти з’явилася тут серед снігу і льоду, відважна квіточко? Як же не боїшся ти нічних морозів і холодного вітру? Чи зумієш ти вижити тут одна-однісінька?
Але підсніжник, звичайно ж, нічого не відповідав. Лиш злегка тремтіла на вітрі його витончена поникла голівка. А на наступний день, повернувшись зі школи, я виявила, що моя квітка вже не одна. Сніг під яблунею трохи розтанув, і з-під нього виднілося ще кілька ніжно-зелених паростків, увінчаних білими бутонами. Вони пробилися крізь промерзлі землю і сніг, щоб сповістити нам швидке пришестя сонячних днів.

Міні-твір про підсніжники

Якщо восени піти в ліс, коли сніг і мороз борються з першими яскравими сонячними променями, то можна зустріти самих справжніх провісників весни. На тих місцях, де зовсім недавно лежали білі шапки снігу, виростають маленькі білі квіточки – підсніжники. Це ніжні весняні квіти, які радують нас зовсім недовго, але саме їх поява говорить про те, що тепло і сонечко зовсім близько, що справжньою володаркою скоро стане красуня-весна.

Міні-твір про підсніжники варіант 2

Після довгої зими, з її холодами та вітрами, нарешті, приходить весна. На пагорбах починає танути сніг, і, не боючись прохолодного повітря, вилазять  з-під землі дивовижні білі квіти, підсніжники. 
Підсніжники – перша ознака приходу весни. Стоять, кивають своїми білими голівками, радіють теплому сонечку, і нас радують. Радують надією на щось нове, обов’язково щось хороше. 
І ми розуміємо, весна не за горами, природа прокидається від сну, даруючи людям свої чудові аромати, аромати весни.

Ось яку квітку ти можеш описати!

Середа 01 квітня

Тема "Правопис найуживаніших прислівників. Робота з афоризмами і народними прикметами"

1.Запишіть у зошити  за допомогою прислівника з довідки зміст прислів’їв та приказок. 
- Посієш вчасно, то і вродить рясно.  
- Раді люди літу, а бджоли цвіту .
- Коли цвіте біб, тоді тяжко на хліб, а як мак, то не так 

- Трапляється і такий год, що на день по сім погод 

Довідка: радісно, легше, важко, по-різному, вчасно.

2. Робота з орфографічним словником 

— Спишіть, вставляючи пропущені букви. Складіть речення з одним прислівником. 

Т..пер, вс..ди, сь..годні, вп..ред, спер..ду. 

Пригадай! Афоризм - думка, стисло висловлена в дуже виразній формі.


3. Прочитайте вправу  за підручником 343, стор. 173. Спиши висловлювання.

4. Повторимо антоніми (протилежні слова за значенням)

П'ятниця 03 квітня

Тема "Порівняльна характеристика прислівників з іншими частинами мови"

1. Давайте повторимо.


Ознаку дії називає,
а також місце, час, причину
цієї дії визначає,
і кожен цю частину знає.
Бо це прислівник — всім відомий.
Незмінна ця частина мови
і на запитання як? коли?
готова всім відповісти.
Сміється сонце як? — ласкаво,
мандрує небом величаво,
а небо голубіє дивно,
пливуть хмарини тихо, мирно.
Дзвенить кохана мова чисто,
а кожне слово — урочисто.
Земля стрічає вас святково,
сміються зорі загадково.
Сади цвітуть коли?— весною,
улітку
— трав моря шовкові,
а восени врожай збирають,
узимку снігу всі чекають.
Прислівників багато в мові,
усі яскраві, всі чудові!
Щоб здобути знань основи,
вивчім цю частину мови!

(Л. Лужецька)

2. Придумайте і запишіть у три колонки



Коли?             Як?                Де?

зранку           весело            вгорі

                       привітно



3. Кросворд   До поданих слів доберіть антоніми




1




1.     Рано
 2





2.     Косо
3





3.     Голосно

4




4.     Весело
5





5.     Важко
6





6.     Слабко

7




7.     Легко
8




8.     Грубо
9





9.     Брудно
10




10.                       Прямо
(Пізно, рівно, тихше, сумно, легко, міцно, важко, ніжно, чисто, криво.)

-         Молодці, учні, ви швидко впоралися. Ну яка ж це частина мови?
-          Вірно прислівник.

3.Склади і запиши маленьку казочку про прислівник та його роль у мовленні.

Понеділок  6 квітня

Контрольна робота з теми "Прислівник"

Поради "Як правильно готуватися до контрольної роботи"

1. Успішність написання роботи, перш за все, залежить від рівня підготовки до неї, тому якщо ви хочете отримати відмінній результат - ретельно до неї готуйтеся. 
2. Важливий також сам процес виконання. 

   Сплануйте час на виконання частин контрольної роботи. Якщо якесь завдання викликає утруднення, залиште його із спокійною душею і вирішуйте контрольну роботу далі. Важливо бути уважним і сконцентрувати свої сили на виконанні своєї контрольної роботи. Не відволікайтеся під час рішення, не витрачайте дорогоцінний час даремно.Обов'язково перепровіряйте роботу на предмет неточностей і упущень.Елементарна помилка може коштувати неправильного вирішення всього завдання.

3. Перед написанням контрольної роботи ви повинні відчувати себе впевнено і комфортно. Перш за все, у вас повинна бути жорстка мотивація написати роботу з максимальним результатом, заздалегідь оцініть важливість цієї контрольної роботи. Підійдіть до написання з усією відповідальністю.


Будьте уважними при виконанні контрольної роботи!!! Бажаю успіху!!!

https://docs.google.com/forms/d/16xzh30yKu_djv9DtvGDoITyh-OlKG9_zouK69JQV6zM/edit



Вівторок 7 квітня

Тема"Повторення вивченого про текст, основну думку тексту, заголовок"

1. Давайте пригадаємо!




ТЕКСТ — це група речень, об’єднаних темою й головною думкою.


ТЕМА ТЕКСТУ — це його зміст, те, про що (або про кого) в ньому йдеться.Здебільшого текст має заголовок, який виражає його тему або головну думку.


ГОЛОВНА ДУМКА ТЕКСТУ — те, до чого він закликає, що схвалює, що за­перечує, від чого застерігає, тобто висновок, який випливає зі сказаного або на­писаного.

4. Робота над текстом

— Прочитайте текст.
МИКОЛКА, ВІТЯ Й ЦУЦИК

       Дорогою додому Миколка й Вітя підібрали в канаві нещасного цуцика.
Кому ж буде цуценя? Довго міркували хлопчики й вирішили: нехай три дні живе у Віті, потім три дні в Миколки, потім знову три дні у Віті... Через місяць хлопчики винесуть песика в поле і підуть у різні боки. За ким побіжить — той і господар.
     Побудував Миколка для цуцика гарну будку. Тричі на день виносила мама собачці суп і котлетку. А Вітя поклав біля свого ліжка ряднинку. На ній цуцик спав. Коли вночі йому хотілось у собачих справах надвір, він торкав лапкою ковдру. Вітя прокидався і випускав малого. Їв цуцик шкуринку, розмочену в гарячій воді.
     Через місяць друзі винесли цуценя в поле. Пустили його й розбіглися в різні боки. Цуцик побіг за Вітею.
За В. Сухомлинським


3. Виконай завдання тесту

1. Визначте головну думку тексту.

а) Друзі врятували нещасного цуцика;б) турботливе ставлення хлопчиків до цуценяти;в) тварини більше люблять не тих людей, які смачно їх годують, а тих, хто приділяє їм більше уваги.


2. Визначте, у якому реченні останнього абзацу тексту є однорідні члени ре­чення. Підкресліть їх.

а) Через місяць друзі винесли цуценя в поле.б) Пустили його й розбіглися в різні боки.в) Цуцик побіг за Вітею.

3. Позначте речення, в якому слово Миколка вжито у правильній формі.

а) Вітя подарував Миколку книжку про собак.
б) Вітя подарував Миколкі книжку про собак.
в) Вітя подарував Миколці книжку про собак.

4. Підкресліть у реченні прикметник, визначте відмінок цього прикметника.

Дорогою додому Миколка й Вітя підібрали в канаві нещасного цуцика.а) Родовий;б) знахідний;в) місцевий.

4. Попрацюй з підручником. Виконай письмово  вправу 374.




Середа 08 квітня

Тема: "Повторення вивченого про текст"

1. Напишіть твір - мініатюру "Кумедна історія з мого життя".
Знання схеми роботи над твором — важлива складова вдалого написання. І дати собі раду з ним не так уже й складно! Тут я подам кілька порад, які неодмінно стануть вам у нагоді.
1. Зміст твору має відповідати обраній темі.
2. НЕ пишіть зайвого!
3. Слідкуйте за порядком викладу думок.
4. Уникайте повтору слів.
5. Дбайте про мовленнєве оформлення.
Чекаю на ваші цікаві твори!

П`ятниця 10 квітня

Тема "Повторення вивченого про звуки мовлення, позначення їх буквами"

- Діти, сьогодні ми з вами повторимо відомості про звуки набуті вами раніше, навчимося розуміти різницю між звуками мови та звуками мовлення будемо розвивати фонематичний слух і працювати зі звуками та буквами.

1. Спробуйте за дві хвилини записати всі можливі слова

Допишіть букви так, щоб утворилися нові слова.
…із, …іс, …іжка, ...ішка, …абка, …апка. 

2. Знайомство з графікою, орфографією, орфоепією, фонетикою.

 Графіка – наука про знаки письма, співвідношення між буквами і звуками.

Орфографія – це розділ мовознавства, що встановлює і вивчає загальноприйняті правила передачі слів на письмі.

Орфоепія – це розділ мовознавства, що вивчає нормативну літературну вимову, виробляє вимовні рекомендації.

– Наша мова – звукова, і значення в ній передаються за допомогою звуків. Тому фонетика, як наука про звуковий склад мови, пов’язана з усіма галузями мовознавства. Однак, особливо тісно пов’язані три розділи науки про мову, які встановлюють і вивчають правила передачі звуків, звукового складу слів в усному і писемному мовленні.



3. Передивіться уважно відео.



4. Попрацюй з підручником. Виконай вправу 354 письмово у зошиті. 

Понеділок 13 квітня

Тема " Повторення вивченого про спільнокореневі слова, будова слова"

1. Передивись відео, пригадай будову слова.


 

— Що таке закінчення?
— Для чого воно служить?
— З яких частин слова складається основа слова?
— Що закладено у корені? (У корені закладено основне значення слова.)
— Чи завжди можна вважати слова спорідненими, якщо корені слів звучать однаково? (Ні. Корені можуть звучати однаково, але слова можуть мати різні значення.)
— Які слова називаються спільнокореневими? (Слова, які мають спільну частину — корінь та однакове значення.)

Казкове слово.



3.Вибіркове списування

— Прочитайте текст. Випишіть в один стовпчик різні форми одного слова, в інший — спільнокореневі. Корені виділіть.

                                                           РІДНИЙ КРАЙ

     Рідне, рідна, рідний — корінь роду й народу. Рідна мати й рідний тато, рідна земля й рідна Україна, рідна мова й рідна школа...   Святі слова тримають нас на світі й учать любові до берегів, між якими з віків у віки тече ріка нашого Народу, нашої нації, нашої України! Школу поставили українці в один ряд із такими словами; які рівноцінні життю,— мама, Україна, мова.      Ми, українці,— нація, яка споконвіку прагне багато знати, а це утверджує нашу віру, що ми вічно будемо на цій землі.


4.Пройди тестування письмово.

1. Закінчення — це значуща частина слова, яка:а) стоїть після кореня і служить для утворення слів;б) містить спільне значення споріднених слів;в) виражає граматичне значення слова і служить для зв’язку слів у реченні.

2. Позначте рядок, у якому всі слова не мають закінчення.
а) Уголос, заєць, колос;
б) зранку, банку, другу;
в) навесні, поночі, увечері.

3. Позначте рядок, у якому всі слова мають нульове закінчення.
а) Вид, код, молодий;
б) канал, палац, тихий.
в) сир, хліб, віск.

4. Слова кажу, кажеш, кажемо — це:
а) форми одного слова;
б) спільнокореневі слова;
в) синоніми.

5. Позначте рядок, у якому всі слова спільнокореневі.
а) Сон, сонний, сонце;
б) рости, доростити, зріст;
в) народ, народний, нарада.

6. У словах запам’ятати, відвідати -ти виконує роль:
а) частини кореня;
б) суфікса;
в) закінчення.

7. У словах заможному, свіжому закінченням є:
а) -у;
б) -му;
в) -ому.

8. Суфікс -еньк- у словах тихенький, маленький надає словам значення:
а) згрубілості;
б) пестливості;
в) неповної дії.


9. Позначте слово, яким можна замінити вислів накивати п’ятами.
а) Попрощатися;
б) втекти;
в) роззутися.

10. Позначте, у якому рядку всі іменники в орудному відмінку записано правильно.
а) Матір’ю, сіллю, радістю;
б) матірю, сілю, радістю;
в) матір’ю, сілью, радісьтю.

11. Позначте рядок, у якому всі прикметники записано правильно.
а) Сільський, запоріжський, чумацький;
б) сільський, запоріжський, чумакський;
в) сільський, запорізький, чумацький.

Бажаю успіху!

Вівторок 14 квітня
Тема "Складання розповіді за поданими словами"


1. Давайте повторимо.

— Закінчіть речення.
• Текст — це...
• Текст поділяється на такі частини...
• Кожна частина записується...
• До кожного тексту можна дібрати...
• У тексті є... та головна...
• Речення у тексті пов’язані...

Молодці, за поданими словами складіть і запишіть у зошити  твір.

Весна, сонечко, спів, радість, пташки, школа, дітвора, карантин, уроки.

Творчих успіхів!


Середа 15 квітня

Тема "Повторення вивченого про частини мови"

1. Передивіться казку про частини мови.



2. Придумайте та запишіть слова у три колонки (по 5 слів) :

ІМЕННИКИ                             ПРИКМЕТНИКИ                         ДІЄСЛОВА

3. Із слів кожного рядка складіть речення, виділіть головні члени речення (підмет, присудок).

Відлітають, журавлі, ключем.

Річки, ключем, біля, б’є, джерела, із, вода.

Зима, лиха, а, сховається, сонечко, прогляне.



П`ятниця 17 квітня

Тема "Повторення вивченого про види речень за метою висловлювання та інтонацією"

1. Давайте пригадаємо!



Види речень за метою висловлювання та інтонацією. (Вправи 50 53)



2. Поставте розділові знаки в кінці речень. Дайте характеристику речень за зразком.

Зразок: Діти шанують своїх батьків. (Розповідне, неокличне)

Хіба можна не любити свій рідний крайРідний край є в кожної людиниЛюбіть, діти, свій рідний край


4. Складіть і запишіть речення, визначте їх граматичну основу (підмет, присудок).

В’ється, між, швидка, берегів, зелених, річка.

Голубі, сонце, у, світле, віконця, зазирає.

На, виблискували, самоцвітами, сонці, роси, краплі.

Бажаю успіху!

Вівторок 21 квітня
Тема "Урок розвитку зв`язного мовленя.  Лист другові"

Я гадаю, що ви дуже сумуєте один за одним. 
Тому пропоную написати листи.
Цікаво знати!
  • Лист скаже про тебе більше, ніж ти можеш собі уявити! 
  • Лист починається зі звертання "здрастуйте", "привіт", "добридень".
  • Послідовно викладай свої думки, побажання. 
  • Не забудь попрощатися.
Приклади написання листів 


      1) Доброго дня, Оленко!
    Пише тобі твоя подруга Галинка. Зараз я відпочиваю на канікулах у своєї бабусі. Мені тут дуже цікаво. Зранку я допомагаю своїй бабусі нагодувати домашніх птахів та тварин. Це цікаво тому, що для малесеньких курчат та гусенят бабуся готує спеціальний корм, замість води дає відвари трав. Все це робиться для того, щоб малята не захворіли. А ще я рву траву для кози, мию посуду, прибраю у кімнаті.
    Бабуся навчає мене збирати і сушити лікарські рослини, а потім робити з них чудодійні відвари.
    Тут є друзі, з якими ми ходимо на річку купатися, дивимося фільми, граємо в цікаві ігри. А ще мені подобається смачне і цілюще козяче молоко.
Пиши, як проводиш канікули ти.
До зустрічі!

2) Здрастуй, Костя!
   Привіт, мій друже! Як життя твоє? Рухається помаленьку? У мене – то все чудово .
   Хочу розповісти тобі одну історію, яка трапилася зі мною минулого місяця. На вихідних ми всією сім’єю: тато, мама, сестричка і я – вирушили відпочивати за місто, в ліс. Папа наготував  м’яса для шашлику, захопив намет і рибальські снасті, а мама дістала теплий одяг, адже була рання осінь – те, що ми називаємо бабиним літом .
   У лісі було чудово, тепло і дивно тихо. Ми готували шашлики, я ходив з татом на риболовлю до  лісової річки, а мама з моєю сестричкою Наташкою збирали гриби – осінні опеньки. А ввечері ми сиділи біля вогнища і співали улюблені пісні. А потім полягали спати: ми з татом в наметі, а мама з сестричкою розташувалися в машині.
   Ось так чудово я провів свої вихідні минулого місяця .
   А як ти , Костя , відпочиваєш зі своєю родиною? Виїжджаєте ви на природу?
   До побачення , мій друг!
Пиши мені частіше.
Галинка.


А тепер спробуй написати лист-розповідь другу про проведення часу під час карантину.


Середа 22 квітня

Тема "Повторення вивченого про функціональне значення в мовленні іменника"

– Сьогодні на уроці ми повторимо вивчене про іменник.

1. Пригадай!

Самостійні частини мови: іменник, прикметник, числівник, займенник, дієслово, прислівник.

Службові частини мови: прийменник, сполучник.


Девіз: «Знати всім би, друже, слід, що іменник має рід!
2. Згрупуй іменники за певною граматичною ознакою і запиши їх у відповідні стовпчики:
Трикотаж, подорож, сало,  тюль, путь, степ, шампунь, пристань, сонце, молоко, ртуть, табель, небо.

То які в іменників є роди? 
Девіз: «Знати б добре всім було: є в іменника число!»
3. Згрупуй іменники за певною граматичною  ознакою і запиши у стовпчики:
 Ножиці, золото, штани, сало, молоко, санчата, дрова, двері, одяг, взуття, ворота, терези, посуд, іній, скло.

То які числа має іменник. 
Девіз: «Запитання теж різницю мають, на які іменники відповідають!»
4. Назвіть слова спочатку ті, які відповідають на питання ХТО?, а потім ті, які відповідають на питання ЩО?.

Девіз: « Вмієм  речення писати, його члени визначати!»
5. Об’єднай прості речення в складне за допомогою сполучників. Підкресли іменники. Визнач якими членами речення вони є.
*   Вранці йшов великий дощ. Вдень виглянуло сонечко.

*   Комахи заховалися з настанням холодів. Птахи почали збиратися у вирій.

   П`ятниця 24 квітня

Тема "Повторення вивченого про функціональне значення в мовленні прикметника"

1. Передивіться відео.



 Робота з текстом. Лексичне моделювання.


2. Поширте текст прикметниками. Визначте рід, число, відмінок прикметника.
Україна
Україна – це … води і … зорі, … сади, … хати, лани … пшениці, … та … ріки. Україна - … вінок із рути і барвінку. Немає в світі країни, … і … за Україну. Це … земля.


3.Перед вами хмаринка зі слів. 
У ній перемішалися 9 прикметників. Ваше завдання – відшукати прикметники та розподілити їх за трьома розрядами.
Якісні: 
Відносні: 
Присвійні: 


Понеділок 27 квітня 

Тема "Повторення вивченого про функціональне значення в мовленні дієслова"

1. Давайте повторимо! Уважно передивись відео та виконай завдання.



2. Випишіть дієслова з вірша Тараса Шевченка. Доведіть свій вибір.

Сонце заходить, гори чорніють,
Пташечка тихне, поле німіє.
Радіють люди, що одпочинуть,
А я дивлюся… І серцем лину
В темний садочок на Україну.
Лину я, лину, думу гадаю,
І ніби серце одпочиває.
Чорніє поле, і гай, і гори,
На синє небо виходить зоря.
Т. Шевченко

Вівторок 28 квітня

Тема "Повторення. Числівник як частина мови"


1. Передивись презентацію


▼ Що виражають числівники?
▼ Де з числівниками ви маєте справу найчастіше?
2.Прочитайте словосполучення з числівниками. Як кожне з них можна замінити одним словом? Запишіть.
1. В один голос. 
2. В один момент. 
3. На всі чотири вітри. 
4. Один як палець. 
5. На один копил.
Для довідок: 1. Одностайно. 2. Миттю. 3. Будь-куди. 4. Самотній. 5. Одноманітно, шаблонно, стандартно.
3. Прочитайте загадки-жарти, відгадайте їх. Знайдіть у них числівники.
1. У назві якої річки є три ноти? 2. Яке місто має назву з одного чоловічого імені і ста жіночих? 3. Яке слово складається з семи однакових літер? 4. У якої птиці назва складається з 40 а?
Для довідок: 1. Мі-сі-сі-пі. 2. Сева-сто-поль. 3. Сім’я. 4. Сорок-а.

Середа 29 квітня

Тема "Повторення. Займенник як частина мови"

1. Передивись уважно відео! Пригадай!


2. Пройди тест

1. Займенник — це:а) частина мови, що вказує на предмет, але не називає його;
б) частина мови, яка називає предмет;
в) службове слово.

2. У якому рядку записані тільки займенники?
а) Один, я, ви, вона, дерево;
б) я, ти, вона, воно, ми, ви, вони;
в) він, птах, шість, п’ятий.

3. Займенники з прийменниками пишуться:
а) окремо;
б) разом;
в) разом або окремо.

4. До першої особи належать займенники:
а) ти, ви, вас;
б) я, ми, мене, нас;
в) він, вона, воно, вони.

Понеділок 4 травня

Тема "Роль займенників  у текстах" 

      У тексті більшість займенників виступає у ролі засобу зв'язку.  Використовуються, щоб уникнути повторів. Займенники пов'язують і частини складного речення, і абзаци. 

 Гра «Редактор»

1. Прочитайте текст. Зверніть увагу на надмірне невмотивоване вживання особового займенника він. Вставте замість нього іменники Шевченко, Тарас, хлопець. 

У ранньому дитинстві в нього виявився хист до малювання. Крейдою чи вуглинкою він розмальовував стіни, лави, стіл, навіть долівку. Мріючи стати художником, він навчався у трьох церковних малярів, але вони не виявили в нього здібностей. Вечорами, деколи й ночами, виконавши всю загадану роботу, він нишком брав книжки з панської бібліотеки і перечитував, поринаючи у невідомі світи і забуваючи про своє гірке життя. Незабаром він і сам почав складати вірші. Переливати свої думки у слова було неабиякою втіхою для нього. 


Вівторок 5 травня
Тема "Розрізнення частин мови"
1. Повтори!

Частини мови

     Слова української мови поділяються на частини мови. Самостійні, тобто такі, що мають і лексичне, і граматичне значення: іменник, прикметник, займенник, числівник, дієслово (має свої форми дієприкметника та дієприслівника, які іноді виділяються окремо) і прислівник. Службові частини мови не мають самостійного лексичного значення, а лише додають того чи іншого відтінку, коли приєднуються до названих вище. Серед службових виділяють: прийменник, сполучник і частка. 

Плакат Частини мови
2. Виконай онлан завдання (якщо виникнуть труднощі, повтори ще раз частини мови)


Середа  6 травня
Тема "Повторення. Частини мови"
Виконай цікаві завдання!

   1.     У кожному рядку підкресли зайве слово:

                а) малюнок, мальований, малятко, маляр;
        б) сільниця, сільський, сіль, солоний;
в) чайка, чаїнка, чай, чаювання;
  г) дубок, дубовий, дублер, дубняк;
              д) дощик, задощило, дощовий, дощатий.

          2. З поданих слів склади і запиши речення, підкресли головні члени речення. Над кожним словом познач частину мови. 

Поле, у, долині, при, прозорий, б’ється, джерельце.

3. Запиши в алфавiтному порядку поданi слова, вставляючи пропущенi букви.

Т...л…фон,  д...ржава,  т...л....грама,  iнж...нер,  ш...ренга,  ок...ан.

П`ятниця 8 травня
Контрольна робота. Диктант "Пташині серенади"

1. Уважно прослухай аудіодиктант та запиши його у зошит.

Диктант

Пташині серенади

   У травні з н_бесної блакиті з д_рев і кущів линуть радісні пташині голоси. За синім сосновим бором займається рожева зоря.                                                                                          Пол__вий жайворонок дзвіночком вітає народже__я нового дня. А в лісі ніжною флейтою зустрічає схід сонця дрізд.(З)ранку (до)пізн__го вечора чути пташині серенади в міс_ких парках.                                                                                                                                                              А ввечері у кущах тихої алеї раптом хтось свисне тьохне. М(е,и)не хв._лина, друга, і поллє(ц,тьс)я чудесна пісня. Пролунає заливчастий довгий свист пон(е,и)сеться перебором. Обірветься на мить і знову покот(е,и)ться, ро(з)сипл(е,и)ться п(е,и)рлинами навкруги солов_їна серенада. Заспіває соловей і ліс гр.(е,и)мить.

Вівторок 12 травня
Тема "Повторення. Уживання апострофа в словах"

Апостроф позначає роздільну вимову звуків, використовується для позначення на письмі твердої вимови приголосних перед буквами я, ю, є, ї. Апостроф показує, що букви я, ю, є, ї позначають два звуки. Якщо букви я, ю, є вказують на м’якість попереднього приголосного, апостроф не ставиться.


1. Давайте повторимо!

Апостроф пишеться перед я, ю, є, ї:

після губних приголосних — б, п, в, м, фп’ять, п’є, в’язи, у здоров’ї, м’ясо, мереф’янський, В’ячеслав. Але: апостроф не пишеться, коли перед губним звуком є приголосний (крім р), який належить до кореня: мавпячий, духмяний; верб’я;

після [р]: — міжгір’я, пір’я, матір’ю. Але: апостроф не пишеться, коли ря, рю, рєозначають сполучення  м’якого [р] із наступними [а], [у], [е]: буряк, Рєпін;

після префіксів та першої частини складних слів, що закінчуються на твердий приголосний: — від’їзд, з’єднаний, дит’ясла.

2)   Уживання апострофа в іншомовних словах.

Апостроф у словах іншомовного походження та похідних від них пишеться перед я, ю, є, ї:

після приголосних — б, п, в, м, ф, г, к, х, ж, ч, ш, р: комп’ютер, п’єдестал, к’янті, миш’як, кар’єра; П’ємонт, Монтеск’є;
після кінцевого приголосного в префіксах: — ад’ютант, ін’єкція.
3)   Апостроф не пишеться:
перед — йокурйоз, серйозний;
коли — я, ю позначають пом’якшення попереднього приголосного перед а, убязь, бюро, пюпітр, Гюго.

Зверни увагу на винятки

2. Перепишіть, вставляючи, де треба, апостроф.                                                            Два словосполучення введіть у речення.

Медв..яні пахощі, картина Р..єпіна, народне прислів..я, на нашому подвір..ї, давнє повір..я, солов..їний спів, вересневе надвечір..я, прив..язати коня, вишитий матір..ю.


Середа 13 травня

Тема "Повторення. Текст"

1. Склади i запиши зв`язний текст з деформованих 6-ти  речень. Будь уважним, пригадай з якої літери пишемо перше слово у реченні, який знак ставимо в кінці речення.

до , пiшли , лiсу , ми , весною
легенький , подув , вiтерець
в , заспiвали , всi , лiсi , дерева
кожне , свою , спiвало , пiсню , дерево
спiвала , бiлокора , пiсеньку , красуня , нiжну , берiзка
пiснею , дуб , вчив , своєю , бути , i , вiдважними , нас , сильними


П`ятниця 15 травня
Тема "Повторення вивченого за рік"
1. Добери синоніми (близькі за значенням слова)

 До кожного слова з лівого стовпчика треба дібрати слово з правого стовпчика, схоже за значенням. 



сміливо                                                роздумувати

кидати                                                 мила
міркувати                                           такий же
однаковий                                          будь-який
усякий                                                 відважно
вмілий                                                 вдалий
красива                                               жбурляти
 2. Кожен вислів заміни одним словом з довідки:

рухатись пішки - __________________ ;
іти чітко в ногу - __________________ ;
іти дуже повільно - ________________ ;
іти накульгуючи - _________________ ;
іти маленькими кроками - __________.

Слова для довідки: плентатись, крокувати, іти, дріботіти, шкутильгати .



Понеділок 18 травня

Тема "Повторення. Однорідні члени речення"

1. Передивіться уважно відео. Працюємо разом!



2. Придумайте 3 речення :

1- з однорідними підметами (хто?, що?)

2 - з однорідними  присудками (що зробив?, що зробить?, що робить?)

3 - з однорідними означеннями (чий? (чия, чиє, чиї); який? (яка, яке, які) ; котрий? Підкреслюється хвилястою лінією)

Пам`ятай про коми та  сполучники!!!


Вівторок 19 травня

Тема "Повторення. Однорідні члени речення"

Виконайте онлайн завдання



Середа 20 травня

Підсумкова котрольна робота з української мови

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Шановні батьки!

Шановні батьки та діти!  У зв'язку з оголошенням Всеукраїнського карантину, навчання буде дистанційним. На цьому блозі ви зможете ...